Jeg sitter og overfører tegningen min på stoffet ved hjelp av blå papir. Mor mumler irritert ”jeg liker ikke å brodere over sånne strekker, fingrene blir blå også blir det overført på stoffet ellers, se…”. jeg lover å ikke gjøre det mer for hun har allerede sagt at hvis jeg ikke overfører tegningene på gammelt vis, får ikke andre kopiere motivet, hvis de har lyst ”… å det er siste gang jeg broderer på noe med dette blekket”.
For å overføre tegne mønstre på stoff, bruker min mor og alle naboene, den samme metoden som de brukte i forrige år hundre, vet ikke hvor langt tilbake. Men teknikken går på at tegningen overføres på et bakkepapir, så prikkes linjene med knapp nåler, slik at det sliper fargen på stoffet når vi smører over papiret, en knyttet klut med blå farge og dypet i parafin. Denne metoden lukter sterkt og linjene blir mindre presise. Allikevel synes mor at det er lettere å følge mønstrene som ser ut som små prikker hele veien. Noen mørkere felter, og andre nesten blekke.
Denne tegningen laget jeg for meg selv, slik at jeg hadde noe å brodere på, da jeg skulle lære noen nye tekniker. Men min nabo Elizabete, likte tegningen og ventet utålmodig på å få den overført på stoff. Dette gjorde jeg 23.30 en kveld, fordi hun kunne ikke bli uten noe å gjøre dagen etter.
Hun broderte kanten rundt og da sr Felicidade så dette arbeidet, bemerket hun at hullene skulle broderes samtidig som kanten. Elizabete fortsetter arbeidet sitt og mor lærer henne å lage små hull. Teknikken er krevende og Elizabeth klager over stoffet ”den er for myk, ikke som den andre jeg brodert sist”. Jeg hadde nedgraderte kvaliteten på stoffet. Det er fortsatt lin, men denne linnen er skaffet på loppemarket, gardiner fra IKEA. Betalte 12 kr stykk.
En dag da jeg kom hjem viste Elizabete meg solt sitt nye arbeid ved tegningen i sentrum. ”Du har brukt feil farge, det er en lysere type blå som skal rundt skyene. Hvorfor ble du ikke ferdig med hulene først?”. ”jeg ble så lei av å brodere de hulene, de er så vanskelig å få til”. Dagens arbeid måtte sprettes opp og det var først gjort noen dager etter, hun kom for å brodere, satt og pustet tungt imens hun dro opp stingene.
Da Elizabete ble ferdig med kanten og konturene på skyene. Overtok jeg arbeidet og ba min mor om å lære meg å brodere bokstavene. Mor begynte å vise meg, men da jeg skulle overta, sa hun ”nå skal jeg gjøre meg ferdig, nå som jeg har begynt.” jeg ble henrykt for bokstavene ble så tykke og fine. Som bonus, så mor ikke forskjell mellom de to røde fargene i kurven, og uten å vite laget hun bokstavene i to røde farger. Det er akkurat slik jeg liker. Men jeg har til nå innrettet meg til deres farge smak og kunstskap. For det er som regel vanskelig å få mine preferanser gjennom. de har veldig bestemte meninger om hvilke farger er fine og hvilke farger passer sammen.
Jeg brukte samme metoden for å få mor til å brodere skyggene og ba henne lære meg denne teknikken også. Først begynte hun slik hun synes skyggen skulle være. Dette kan man se nederst på venstre side av broderiet. Men så kom sr Felicidade og sa ”Nei, nei du må gjøre slik hun har tegnet.”
Det tok min mor to uker å gjøre ferdig skyggene. Hver gang hun betraktet broderiet til Elizabete, ble hun irritert og sa at hun ikke vil brodere på noe som var så dårlig brodert fra før. ”Fra nå av, får ikke hun brodere på noen av mine barns eller barnebarns broderier” sier hun i en bestemt og beskytende tone.
Jeg ser at mor har blitt veldig dyktig på å brodere. Jeg har aldri sett så bra gjennomført arbeid i vanskelig teknikker. Hun holder på neste broderiet ”Mother” og helt intuitivt valgt hun å begynne med oransje ornamentet på venstresiden. Hun skulle egentlig brodere blomsten først, i den teknikken hun var så berømt i, før.
Nå gleder jeg meg til å se hvilke farger hun finner på for å brodere ellers i broderiet.