mitt er ditt

Jeg er maskinen som har brodert de røde bokstavene. De store er tegnet for fri hånd og har tatt meg lengre tid å tegne dem opp enn å brodere. Selv om jeg føler det har gått tregt på tross, dette er den første teknikken jeg som syv åring og hjalp min mor å brodere.

Jeg opplever det fullkomne i det imperfekte. En blanding av god håndverk og dårlig håndverk. Broderiet bærer preg av min synstilstand, dårlig lys forhold og forsøk på å gjøre en bra jobb så raskt som mulig. Denne handlingen har tatt meg tilbake til Adventstiden i 1977 da jeg ble vekket 03.00 for å hjelpe min eldre søster med å brodere ferdig paljettene rundt Julenissen på en rund duk. Da broderte jeg i en rus av erkjennelse og glemte tretthetten over lite søvn.

Denne gangen har jeg brukt alle ledige timer til å brodere (16.10.14 kl.17.00) og brukte hele rom Julen til å ferdigstile broderiet (05.01.15 kl 23.34)

Dette arbeidet bærer preg av hastverk, manglende erfaring, utålmodighet og etter hvert, vellyst. Jeg lar feilene stå side om side med de stingene som er vell kontrollerte og like bra brodert som om de hadde vært brodert av avanserte dyre sy maskiner som er programmerte til å brodere. Arbeidet er inspirert i en bord brikke min søster brodert til sin forlovede, da hun var 15 år gammel ”O meu amor é teu” – min kjærlighet er ditt. Teksten ble bearbeidet og oversatt til latinsk – Mea Tua Sunt. Jeg snakker og tenker på 3 forskjellige språk: portugisisk, engelsk og norsk.

Jeg valgte å brodere denne teksten på en overlaken som jeg har kjøpt på et brukt marked på Madeira. Som et resultat av den økonomiske krisen, står mennesker utenfor Kasino Park, den siste søndagen i måneden og selger eiendeler de ikke lenger har bruk for. Kvinnen vil ha 150 Euro og jeg kjøpte andre ting som kostet mindre. Da jeg to måneder etter forklarte hvorfor jeg kjøpte broderier, solgt hun meg laken for 75 euro. Laken var blitt brodert til hennes mors bryllupsnatt og pengene betaler ikke for det linen koster.

Dette arbeidet har for meg, ingen verdi når den er stryket, brettet og pakket bort, men har en uvurderlig verdi når det er tatt opp og frem ut i lyset.

Ved denne anledning deler jeg den med deg, da du bidrar med deg selv for å oppleve kunstverket.Ta den ut av kurven, finn et par ekstra hender for å strekke den ut og når du er ferdig med dine undersøkelser; krøll eller brett den sammen, tilbake inni kurven.

Ikke bry deg om den blir skitten. På like linje med skulpturene i Frogner parken, som viser at du eksisterer ved fettet som blir liggende på de stedene du legger hendene dine.

Det er stengt for kommentarer.